by
on
under
Permalink

Bilder i reklamkampanjer

Vilka bilder som används i en reklamkampanj är ingen slump. Tvärtom är bilderna valda med enorm omsorg för att förmedla en idé eller känsla. En reklambild måste locka, fånga och hålla kvar. Det är på många sätt en konstform och långt ifrån något alla klarar av.

Just nu pågår fotbolls-VM för fullt och det märks. Vi har tittat på tre stycken reklambilder från olika företag kopplade till mästerskapet.

”All in or nothing”

I Adidas senaste kampanj möts vi av en bild på fyra bistra män. Fotbollsspelare i fullt matchställ. Bilderna är tagna underifrån för att förstärka spelarnas maktposition – de står över oss, ser ner på oss. Ljussättningen lämnar hårda skuggor och på två av spelarna försvinner till och med ögonen i mörkret. Bilden är kraftfull och opersonlig. Budskapet är tydligt: fotboll är ingen lek. Adidas gör dig redo för strid.

”Tjäna extra pengar för varje mål som görs!”

Med Blackjack Brazil vill Betsafe skapa en kampanj kring fotbolls-VM i Brasilien. På bilden syns en målvakt mitt i ett hopp, uppenbarligen ett försök att stoppa en boll från att nå nätet. Tyvärr verkar målvakten vara för sen ute, för runt bollen har det bildats en explosion av kort och pengar. Bilden vill förmedla att spelet är omgärdat av spänning, fart och action – här finns chansen att ta hem stora vinster.

”Feel like you’re right there”

Sony Bravia är officiell sponsor till Fotbolls-VM och vill med sin reklamkampanj visa upp den överlägsna bildkvaliteten i deras 4K-TV. På bilden syns en Bravia-TV med en bild på den Brasilianska läktaren under en match. De har valt en bild med starka färger och många detaljer för att framhäva TV:ns styrkor. Bilden sträcker sig även utanför skärmen där konfetti i samma färger som på läktaren regnar ner, för att signalera att bilden på Sonys skärmar är så bra att det känns som att vara där.